Løsningsfokuseret Terapi & Coaching

Fordybelse i den løsningsfokuseret samtale

  • En efteruddannelse for dig med interesse i den løsningsfokuseret tilgang og en praksis at øve og eksperimentere i.

  • Giver nye forståelser og handlemuligheder i udviklingsarbejdet med mennesker uanset, hvilken kontekst du arbejder i.

  • For alle, der har professionelle samtaler med andre.

  • Praksisnær, dynamisk undervisning med digitaliseret adgang til materiale, litteratur, opgaver mm.

Der undervises på små hold, hvorfor deltagerantallet er begrænset. Det giver god tid til fordybelse, og den enkelte får plads til spørgsmål og refleksion i eget tempo, hvilket fremmer læring.

Efter uddannelsen vil du være i stand til have løsningsfokuseret terapeutiske samtaler og coaching med en bred palet af konkrete og nyttige redskaber og teknikker, der vil understøtte dig i at engagere andre i samtalerne.

 
  • Det didaktisk design sikrer, at alle uanset læringsstil, får udbytte af forløbet. Undervisning er en vekselvirkning mellem oplæg, film og træning, hvor vi analyserer praksis via filmvisning. Vi skaber fælles læring, får fokus på det, du lykkedes med, og sætter fremadrettet læringsmål.

    Modul 1 - et historisk rids og antagelser.
    To dage, der tager dig gennem en historisk rejse fra den tidlige familieterapi, over Bateson og Maturana til de postmoderne tanker, og de antagelser og forforståelser den løsningsfokuseret tilgang i dag må siges at være forankret i. Vi vil fordybe os i dette paradigme skift for bedre at forstå distinktionen, og undersøge, hvordan de både systemiske og løsningsfokuserede antagelserne får indflydelse på vores praksis.

    Modul 2 - kunsten at lytte
    I direkte forlængelse af Modul 1 fordyber vi os i processen med at lytte til en anden, og opdage, hvordan vi lytter og hvad vi lytter efter. De fleste kender til Aktiv Lytning, her taler vi om de (mindst) seks forskellige måder at lytte, og hvordan vi anvender dem i praksis. På dagene arbejder vi med det konstruktive øre, processen med at bevæge sig fra Listen - Select - Build samt den nysgerrige ikke-vidende detektiv. Dagene er fyldt af konkrete redskaber, og du vil opdage lytte-kunstens betydning på en måde, så du for altid vil lytte en smule anderledes.

    modul 3 - samtalens konstruktion & spørgsmål
    Dialoger er en ko-konstruktion af to, der snakker! Og vi har klare ideer om, hvordan det foregår med eks. turtagning. På en måde ganske simpelt, og så samtidig noget af det sværeste i verden. Vi fordyber os i den terapeutiske samtales struktur og opbygning, og dagene er praksisnære med gennemgang af film fra praksis, gennemgang af de løsningsfokuseret spørgsmålstyper, hvor de finder anvendelse i samtalen, og hvordan de konstrueres.

    modul 4 - terapeutens opmærksomheder og rolle
    Ikke blot er dialoger ko-konstrueret, men vi bringer os selv, vores erfaringer og viden med ind i samtalerummet. Derfor bliver det relevant at se på terapeutens rolle i løsningsfokuseret terapi og coaching, og hvilke opmærksomheder vi bringer med os, og har brug for at have i samtalen. Hvor retter vi opmærksomheden, og hvor lader vi tankerne passere, - hvordan bringer vi os selv i spil, og bliver personlige uden private?

    modul 5 - interaktioner mellem mennesker
    Men intet menneske er alene på en øde ø, alle er vi blandt andre. Det sidste modul centrerer sig om det interkationelle perspektiv, hvordan det folder sig ud i samtalerne, og hvordan andres perspektiver inddrages og gøres betydningsfulde. VI taler om, skiftet fra “mellem ørerne” til “mellem næserne”, - det, der sker mellem mennesker, og vi taler om hvordan den terapeutiske samtale adskiller sig fra den coachende samtale. Hvad er anderledes, og hvor og hvornår kan hvad bruges?

  • Modul 1: d. 7. og 8. Oktober 2024
    Modul 2: d. 18. og 19. November
    Modul 3: d. 8. og 9. Januar 2025
    Modul 4: d- 5. og 6. Marts Modul 5: d. 6. og 7. Maj.

    Første mulighed for eksamen er d. 18. Juni 2025, anden mulighed for eksamination efter aftale.

    Mellem de enkelte moduler skal du afsætte en studiedag til arbejde i studiegruppen. Det forventes at I aktivt mødes, online eller face-2-face, og arbejder sammen omkring udleverede opgaver og øvelser.

  • For at gå til eksamen skal du have deltaget i 80 % af undervisningen, svarende til deltagelse på fire ud af fem moduler. Eksamen består af to dele, dels en skriftlig del med Multiple Choice omkring gennemgået pensum samt litteratur, og en praktisk, hvor du medbringer en optagelse af et stykke løsningsfokuseret praksis, som du mener repræsenterer det, du har lært.

    Multiple Choice
    For at bestå eksamen skal du have 75% rigtige svar i din Multiple Choice, der altså tager afsæt i uddannelsens pensum, bøger og artikler og foregår online. Du modtager et link til opgaven, der består af 20-25 spørgsmål, der skal besvares indenfor 12 timer.

    Praktiske færdigheder
    For at bestå den praktiske del af eksamen skal du via dit medbragte filmklip demonstrere at have tilegnet dig evnen til gennem løsningsfokuseret metode at engagere andre i samtale om, hvordan livet ser ud, når først problemet er blevet mindre eller er helt væk. Dernæst har du med underviser og censor en dialog omkring de ideer og refleksioner, der følger af første del af eksaminationen. Således evaluerer den praktiske del af eksamen ikke bare dit kendskab til og brug af basale løsningsfokuserede principper og teknikker, men også din evne til at reflektere over egen praksis i en løsningsfokuseret ramme.  

    Certificering
    Certificering gives ved bestået eksamen, både den skriftlige og praktiske samt dokumenteret 100 timers løsningsfokuseret praksis indenfor ét år. Med certificeringen modtager du udover eksamensbevis et ‘stamp’ til at benytte på officielle papirer mm.

    For at sikre, at alle har mulighed for at nå dette, kan man gå til eksamen på to forskellige tidspunkter indenfor en tre måneders periode. Således kan hvert niveau strække sig fra ni til tolv måneder.

  • Pris for uddannelsen er 24.000 kr. ex. moms inkl. forplejning og materialer.

    Betaler din arbejdsgiver din deltagelse, kan dette gøres i to rater, hvor første rate skal være betalt inden opstart. For private betalere etablerer vi individuelle aftaler, dvs. opdeling i rater - kontakt os for nærmere.

    Den kommunale kompetencefond Medlemmer af faglige organisationer kan søge tilskud via Den kommunale kompetencefond, der financierer med op til 80% af uddannelsen. Det afhænger meget af, hvilken faglige organisation du er medlem af, og mange organisationer har en positivliste, hvor private uddannelser ikke dækkes. Men forsøg alligevel, - vi hjælper gerne.

    Bruttoløns ordning
    Du har måske også mulighed for at indgå en aftale med din arbejdsgiver om selv kan finansiere uddannelsen via Bruttolønsordningen, hvilket vil sige, at din arbejdsgiver betaler uddannelsen, som du så “afdrager” til arbejdsgiveren af din bruttoløn. Du får således en skattemæssig fordel, svarende til din trækprocent. Spørg din arbejdsgiver, hvad der er muligt hos jer.

  • Du tilmelding dig her på hjemmesiden, under fanen “Tilmelding” - husk at markere, om det er dig eller din arbejdsgiver, der betaler, og om der er særlige hensyn vi skal tage. Efter tilmeldingen får du en bekræftelsesmail indenfor 2 dage, som bekræfter din deltagelse.

  • Uddannelsen henvender sig til professionelle indenfor det pædagogiske, psykologiske, sundheds- og socialfaglige felt, det vil sige lærere, pædagoger, sundhedsplejersker, sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer, familiebehandlere vil kunne få glæde og nytte af at deltage.

Du vil opdage, at arbejdet med at samtale med andre bliver nemmere, da ansvaret for forandringen flyttes fra dig til den enkelte, og derfor tør vi godt love dig stunder, hvor det bliver sjovere at gå på arbejde, lettere at have løsningsfokuseret terapeutiske samtaler.
— Anne-Marie Wulf

Løsningsfokuseret Terapi & Coaching

24.000 kr. ex. moms

- inklusiv bøger, materialer og forplejning

Læs hvad andre siger..

Christina Friang Vangsgaard

Jeg valgte uddannelsen fordi jeg ønskede mere struktur og flow i mine samtaler - mere kvalitet og en retning, som kunne give den jeg sad overfor noget energi til at skabe konkrete forandringer for sig selv. Jeg oplever, at jeg har fået langt flere håndtag at trække i, og jeg har fået meget mere struktur og kontinuitet i samtalerne.

Jeg har fået mange redskaber jeg kan anvende i forskellige situationer, og jeg føler mig langt mere rustet til at have samtaleforløb. Samtidig er jeg også selv blevet bedre til at få øje på mine succes’er, og undersøge hvordan jeg mon bar mig ad
— Christina Friang Vangsgaard, 2018 | Familiebehandler, Center for Børn, Unge & Familier, Syddjurs Kommune
Som studerende på Dansk Løsningsfokuseret Institut har jeg oplevet Anne-Marie som en underviser der har ambitioner om at den studerende ikke blot skal tilegne sig viden men også kunne sit fag svarende til det niveau man studere på. Det er en tryg og god fornemmelse at have været i spil i praksis når eksamen nærmer sig.

Anne-Marie og andre undervisere på DLI har etableret et udfordrende undervisningsforløb som stiller krav til den enkelte og gruppen samtidig med at der har været plads til individuelle behov. Anne-Marie og DLI får mine bedste anbefalinger
— Karin Terndrup Hvilsom, 2017, Souschef Røntofte Krisecenter

Kari Terndrup Hvilsom

Pia Bygvraa Skov

Det har været et inspirerende og meget lærerigt år på DLI, med masser af faglighed, udfordringer og grin. Anne-Marie formår at skabe et trygt læringsmiljø, hvor der kan reflekteres omkring - og ske udvikling af egen praksis. Jeg har været særligt glad for at opleve, hvordan de Løsnings fokuserede grundantagelser er blevet mere indlejret i mig, og derved er med til at udvikle min praksis, og kunne give ejerskabet tilbage til dem jeg snakker med.
— Pia Bygvraa Skov, socialrådgiver ved Kriminalforsorgen. 2020

Tine Legaard Holst

Jeg har haft den store fornøjelse at tage uddannelsen som Solutionfocused Practitioner hos Dansk Løsningsfokuseret Institut. For mig har det været som at blive en del af en form for mirakelkur. Det er skrevet uden at overdrive, for det tillader jyden i mig ikke. Jeg har således oplevet min hverdagspraksis i mit job som mentor og underviser i et jobcenter blive nemmere, mere overskueligt og mindre stressende. Med ganske få ændringer - ved hjælp af de teknikker, jeg har fået gennem uddannelsen - har mine dialoger med både borgere og kolleger ændret sig fra at være til tider drænende og trættende til at blive opløftende og med fokus på ressourcer, håb og fremtid.

For mig er det altafgørende for mit engagement i en uddannelse, at den giver mening, når det omhandler at føre den ud i praksis. Dette har uddannelsen som Solutionfocused Practitioner til fulde opfyldt. Jeg anbefaler på det varmeste uddannelsen til alle, der arbejder med mennesker og som ønsker at blive endnu bedre til sit arbejde.
— Tine Legaard Holst, 2019, LØFTbyTine

Irina Kronholm

Jeg har fået utrolig meget ud af uddannelsen. Generelt har jeg fået meget konkrete redskaber til at gå til de svære samtaler med borgerne, som har svært ved at se de ting de faktisk lykkes med. Jeg har også fået et bedre syn på, hvordan man hjælper borgeren med at se sine egne kompetencer og ressourcer og hjælpe dem med at bygge videre på dem.
Derudover er jeg blevet mere bevidst om, hvad ens antagelser gør ved processen, når man forsøger at arbejde ud fra LØFT. Det har givet en åbenbaring særligt ift. mit felt. Ud over det har jeg fået “blod på tanden” ift. fortsætte med at udvikle mig inden for den løsningsfokuserede tilgang, da det bare give rigtig god mening.
— Irina Kronholm, Socialrådgiver, Børnefamilieafd., Ballerup Kommune, 2022