Løsningsfokuseret Praktiker, Master level

For dig, der allerede mestre den løsningsfokuserede praksis i forskellige kontekster, kan Master Level tilføre dig:

  • Et eksperimenterende rum sammen med andre erfaren praktikere, hvor I trækker på hinandens erfaringer og ressourcer.

  • Undervisningen er praksisnær og dynamisk med høj grad af medindflydelse.

  • Selvvalgt fordybelsesområde med individuelt uddannelsesplan.

  • Enkel og digitaliseret adgang til materiale, litteratur, opgaver mm.

  • 70+ timers undervisning samt arbejde i studiegruppe.

  • Pris 25.000 kr. inkl. materiale, bøger, gæsteworkshop & forplejning

  • Du tilmelder dig uddannelsen under “Praktisk info og tilmelding” .

  • Medlemmer af faglige organisationer kan via Den kommunale Kompetencefond søge eventuelt tilskud. Tal med din leder, og tjek Den kommunale kompetencefond, hvor du også finder ansøgningsskema.

  • Optagelseskrav er Basic og Advanced Level eller mindst 150 timers tilsvarende undervisning og træning i løsningsfokuseret teori og metode samt dokumenteret 200 timers praksis. Optagelse af samtale skal fremsendes og godkendes for optagelse.

Nærmere indhold - næste hold begynder efterår 2021.

På Master Level struktureres uddannelsesprogrammet som et slags eksperimentarium. Programmet vil bestå af øvelser, workshops, oplæg og andre former for indlæg, og give dig mulighed for at eksperimentere med selv at stå for disse. Du kommer til at træne dig i at undervise, og tilrettelæge samme ligesom Supervision, som undervisningsmodul er en del af Master Level. Eksperimentariets form vil sikre et læringsmiljø, der gør det muligt for dig i fællesskab med de andre deltagere at opøve dine individuelle kompetencer indenfor dit særegne interessefelt. Med lidt andre ord sigter dette niveau også på at engagere dig i formidlingsprocesser, der vil øge og udvikle din løsningsfokuserede praksis samt din viden og forståelse af de teoretiske og filosofiske dimensioner.

Din praksis er gennem to år blevet integreret og forankret, og du mestrer den nu i forskellige kontekster. Det tredje år omhandler muligheden for fordybelse i et særligt interessefelt samt oparbejde kompetencer indenfor formidling, undervisning og supervision. Du vil erfare at dette tredje år, Master Level adskiller sig ved at være langt mere individuelt designet, men stadig med et omfang på mindst 70 timer + studiedage. Master level centrerer sig om følgende fire emner / moduler:

Undervisning og formidling:

Formålet er at træne og udvikle færdigheder i at undervise og formidle den løsningsfokuserede tilgang og mindset. Konkrete undervisningsdage bliver tilrettelagt individuelt og differentieret mellem de studerende, så den enkelte får mulighed for at mestre de forskellige funktioner, discipliner der er knyttet til det at være underviser, forinden start formuleres læringsmål og i samarbejde med underviser udarbejdes en form for feedback.

Selvvalgt fordybelsesområde:

Valg af fordybelses felt præsenterer dit særegne interessefelt, og kan være en overbygning på de temaer præsenteret på Advanced og Master Level eller ét helt nyt. Du skal lave et skriftligt oplæg (Uddannelsesplan), designer en uddannelsesplan, der godkendes af underviser, og hvis indhold svarer til 25 undervisningstimer.

Supervision:

Traditionel supervision beskæftiger sig med et problem eller frustration, som én eller flere medarbejdere kan opleve med eksempelvis en borger, en samarbejdspartner eller en kollega. Der er ligesom 'noget der er kørt fast' og som supervisanten har 'brug for at forstå, få analyseret eller forklaret' for på den måde at kunne handle anderledes, men hvordan kan vi supervisere på en måde, så supervisandens iboende ressourcer og kompetencer får foldet sig ud? Hvordan kan vi understøtte og bidrage til, at den enkelte supervisant oplever sig kompetence og handlekraftig? I dette modul kommer vi omkring supervision som begreb, den særlige kontekst, og løsningsfokuseret supervision præsenteres, som en model, der skaber mulighed for at bruge og udvikle supervisandens ressourcer gennem brug af forskellige metoder, greb og teknikker.

Traumearbejde:

Løsningsfokuseret traume arbejde adskiller sig fra traditionelt traume arbejde med at fokusere mere på mestring / coping end bearbejdelse af de hændelser klienten har været udsat for. Tidligere har John Henden, UK været gæsteunderviser på en to-dages workshop, men formen kan variere, det centrale er genstandsfeltet omkring traume. Som andet perspektiv kan moduelt fokusere på Respons.based-therapy, en form hvor vi kigger på klientens responser på de overgreb eller traume, han / hun har været udsat for.

Som det samlet fremgår så forankres eksisterende praksis samtidig med nye lag tilføres. Vær opmærksom på, at der mellem nogle moduler er fastlagt obligatorisk studiedag, som vi forventer, at I deltager i og som ses, som en del af undervisningen.

Hvor intet andet er anført foregår undervisningen  fra kl. 9 - 16 i LØFT-huset, Vangedevej 225, 2870 Dyssegård, fuld forplejning indgår de dage.  

Eksamination & Certificering:

Forinden eksamen afleveres en skriftlig synopsis af dit fordybelsesområde, hvor du dels beskriver din læring i forløbet samt evaluerer de mål, du har opstillet i uddannelsesplanen. Din synopsis skal mindst fylde tre A4 sider. Når undervisningen er afsluttet har du mulighed for at gå til eksamen.  Eksamen ligger i forlængelse af din uddannelsesplan, og er ikke endelig designet, men vil angiveligt bestå af to dele; en del, der relaterer sig til den præsentationsform du har valgt i dit fordybelses felt (workshop, artikel, film el.a.) og en del, hvor du viser film fra dit selvvalgte fordybelses felt og demonstrere, hvordan løsningsfokuseret praksis indgår og anvendes. Eksaminationen forventes at foregå på engelsk med deltagelse af et IASTI-medlem. Nærmere information kommer, men formen med dialogisk feed-back vil være velkendt.

Certificering gives når:

  1. Dokumenteret 100 timers løsningfokuseret praksis indenfor 1 år, fordelt med 25 timers almenpraksis og 25 timers almene samtalelogs samt 25 timers praksis og 25 timers samtalelogs, der alene relaterer sig til dit selvvalgte fordybelsesområde.

  2. Modtaget supervision som krævet på det aktuelle niveau samt bestået eksamen. 

For at sikre, at alle har mulighed for at nå dette, kan man gå til eksamen på 2 forskellige tidspunkter indenfor en 3 måneders periode. Således kan hvert niveau strække sig fra 9 til 12 måneder.

Læs, hvad andre har sagt:

For mig har det været rigtig godt, at der stilles krav til praksis om dokumentation af antal timer i praksis og film som skal vises på alle moduler- at se sig selv på film og få feed back herpå er meget lærerigt ! På 3. år synes jeg det er fantastisk, at man skal undervise i Løft - når du lærer det er det for mig tegn på, at du virkelig kan og har lært den løsningsfokuserede tilgang. At få lov at komme med DLI ud og undervise i Gentofte Kommune har rustet mig meget, og været stor udfordring og meget lærerigt!

Uddannelsen byder på forskellige moduler både emner som at arbejde med grupper, børn i terapi , misbrug ,traumer mm og her indgår også forskellige underviser - fx mulighed for deltagelse i 2 dages konference med John Henden har også været meget inspirerende!
At vi på 3. År kunne fordybe os i et særligt felt og skulle slutte af med her en synopsis men igen vise en film - vi er hele tiden blevet holdt op på vi skal kunne mestre løft i praksis! Undervejs på uddannelsen er vi blevet parret i studiegrupper / makkerskaber - det har en været fantastisk støtte at have et sådan og på 3. år hvor der er mere selvstudie har det været særligt godt !

Alt i alt : Det har været en personlig og udviklende rejse for mig med 3 gode år på DLI og jeg bruger Løft rigtig meget i mit daglige arbejde som forebyggelseskonsulent i GK og jeg bruger tilgangen med stor succes i mine alkohol samtaler og gruppeforløb med rygestop og også i min personlige hverdag er det mindset vundet ind !! Fx nu min søn netop er startet i skole spørger jeg ham hver dag ; hvad har været det bedste idag i skolen?
— Rikke Baun, 2019
Jeg har været rigtig glad for at deltage i den 3 årige praktikker uddannelse på dansk løsningsfokuseret institut (DLI). Jeg føler jeg har fundet hjem i måden jeg ønsker at arbejde med mennesker på.
Den løsningsfokuseret tilgang er, en forandringsskabende tilgang som konkret og pragmatisk stiler mod at skabe forandring for mennesker. Tilgangen arbejder med små skridt i retning af håb og mål, der hvor det giver mening for den enkelte, på måder de selv kan forholde sig til. Det giver ejerskab og bæredygtige resultater.

Forløbet på DLI har koblet teori med praksis og træningen har taget udgangspunkt i min egen daglige praksis som fx ledelse. Uddannelsen tilbyder undervisning fra flere forskellige praktikere, hvilket højner niveauet for de specifikke fag temaer, fx om arbejdet med børn, misbrug eller traume.

På 3. året har det særligt været godt at træne formidlingen af stoffet, idet jeg som studerende har skulle forberede og udføre undervisning på egen hånd. Gennem hele forløbet har vi som studerende været inddelt i makkerpar og studiegrupper. Dette har været guld værd ift. motivation og læring.

Jeg takker Anne-marie og alle på DLI for en meget værdifuld rejse med stor læring.
— Sara Radich, 2019